He decidit escriure un curt article sobre el tema de la possible independència de Catalunya, ja que veig que es diuen moltes coses sobre aquest tema des d'un punt de vista més visceral que racional. El que si queda clar (almenys per a mi) és que, sigui quina sigui la solució final a la qual s'arribi, Espanya i Catalunya han de dialogar i arribar a un consens per al seu propi i mutu benefici. Aquestes últimes setmanes, i sabent que les enquestes diuen que un important% dels favorables a l'independentisme no ho serien tant si impliqués sortir

I Catalunya estarà condemnada a ser un estat pobre pels segles dels segles. Des del punt de vista legal (segons els tractats europeus vigents), sembla que això seria així. Però la veritat és que no s'ha produït cap cas de secessió dins de la Unió Europea i per tant no hi ha jurisprudència al respecte. A més, això planteja altres problemes no menors, com el cas que ciutadans que són europeus (incloent-hi els ciutadans catalans que decidissin mantenir la nacionalitat espanyola) haurien de ser explícitament expulsats de la Unió Europea.
Però al final hi ha aspectes racionals (en
molts casos econòmics) que porten a que qualsevol solució hagi de ser política
més que jurídica (no oblidem que les lleis les fan els polítics, com a
representants de la ciutadania). Sobre aquest tema, el prestigiós economista
Xavier Sala i Martín, professor a la Columbia University, als EUA, afirma:
" Jo no sóc un expert en lleis pel que no vaig a discutir si Europa li
pot treure el dret a ser europeus a uns ciutadans (ia unes empreses) que ja ho
són. Però sí que sé una mica d'economia i la teoria econòmica ens diu que si
Catalunya s'independitza, Espanya va a fer el possible perquè ho faci el més
pacíficament possible i dins d'Europa. Com ho sé? Dos gràfics. Simplement cal
observar dues imatges. La primera és el mapa d'autopistes d'Espanya: a la vista
d'aquest mapa, qui penseu que serà el primer interessat que no s'introdueixin
barreres comercials entre Catalunya i Espanya? Qui es quedarà aïllat si Europa
s'alça una enorme barrera a Catalunya? La segona imatge és el deute de l'estat
espanyol com a fracció del PIB. Un deute que s'ha disparat en els últims anys i
que, un cop quedi clar que el rescat de la banca espanyola comptarà com a deute
públic espanyol perquè els europeus es neguen a posar els diners que van
prometre al juny, s'acostarà perillosament al 100% del PIB. Si Catalunya s'independitza,
el PIB espanyol perdrà el 20% corresponent a Catalunya. I si Espanya es nega a
negociar, Catalunya no es quedarà la part proporcional del deute que li
correspon pel que el deute espanyol com a fracció del PIB serà aviat superior
al 120% del PIB: un dels deutes més grans del món i creixent exponencialment
per culpa d'un dèficit que no pot reduir i un PIB que no comença a créixer
".
I Sala Martín continua dient: " Aquestes
dues imatges demostren que si la ciutadania de Catalunya vol lliurement sortir
d'Espanya i així ho decideix democràticament, ho farà perquè tindrà l'ajuda
d'Espanya, per més que cridin els unionistes ara. I tindrà l'ajuda d'Espanya no
per què Espanya tingui estima per Catalunya. Ho farà perquè Espanya té estima
per Espanya. És el que la teoria de jocs diu Equilibri de Nash. Per als
escèptics que dubtin de la racionalitat dels polítics espanyols que pensin en
l'altra cara de la moneda. A l'altre costat dels Pirineus són els europeus que
volen vendre a la península ibèrica. Algú creu que a la vista del mapa, van a
deixar que els espanyols -que estan de facto intervinguts- impedeixin tot
aquest negoci ...?. De la mateixa manera, a l'altra banda del deute estan els
creditors. Molts són bancs espanyols. Altres són bancs alemanys i francesos.
Algú creu que els països creditors van a deixar que els espanyols no negociïn
l'assumpció d'una part del deute per part de Catalunya per fer que el deute
espanyol sigui una mica menys inviable? Per als que tinguin la temptació de dir
que el govern Espanyol hauria d'accelerar les obres del corredor central per
poder treure les mercaderies a través dels Pirineus centrals, adjunt una
tercera imatge: el mapa d'autopistes de França. Observant aquest segon mapa, un
s'ha de preguntar: un cop portades les mercaderies a la frontera francesa en un
intent barroer de saltar-se els enormes aranzels que Espanya va a imposar a
Catalunya, què faran els productes espanyols a la frontera si els francesos no
tenen autopista ? ¿obligaran a França a construir també un corredor central?
".
En línia amb el que indica Sala Martín, però
sense el component independentista, vull fer referència a un interessant
article de Miguel Ángel Martín, titulat " El corredor ferroviari mediterrani
entre la necessitat i els interessos
oposats ", en què bàsicament es diu que hi ha tenir en compte que les
11 províncies mediterrànies espanyoles concentren, en només 90.675 km2 (el 18%
del total de la superfície espanyola) gairebé 18 milions d'habitants
(17.845.499, gairebé el 40% de la població. A la resta de la Espanya peninsular
viuen 25.014.674 habitants però en una superfície de 402.808 km2. És a dir, a
l'arc mediterrani la densitat de població triplica la de la resta de l'Estat
(197 h/km2 davant 62 h/km2). Aquí s'ubiquen més 6 de les 8 províncies més
poblades i 3 de les 6 grans ciutats espanyoles (Barcelona, València i
Màlaga), també els tres principals ports del país (Algesires, Barcelona i
València) i tres dels quatre aeroports clau de l'Espanya peninsular (Barcelona
, Màlaga i Alacant). Són més les províncies que han tingut un major dinamisme
demogràfic i econòmic en l'últim mig segle. De fet, Màlaga (+89,4%) i Almeria
(+66%) són, per aquest ordre, les dues províncies espanyoles que més han
incrementat en aquests darrers cinquanta anys la seva aportació al PIB
nacional. Segons la Funcas, l'epicentre econòmic espanyol porta més de 50 anys
desplaçant gradual però ininterrompudament cap al sud-est de la península.
D'altra banda, a les dades de població caldria afegir el fet que aquestes 11
províncies mediterrànies van concentrar, en 2007, gairebé dos terços del
moviment turístic de l'Espanya peninsular. En concret més de 105,6 milions
d'pernoctacions hoteleres sobre un total de 172,8. però, i encara que pugui
semblar contraproduent per anar contra els propis interessos econòmics del
país, aquestes províncies no disposen encara d'una connexió ferroviària
eficient. De fet el mapa ferroviari espanyol, no ja actual sinó el planificat
fins a 2020, per al qual s'està destinant una enorme inversió i que servirà per
connectar totes les capitals de província a l'AVE, ha seguit " oblidant
"la comunicació ferroviària tant per a passatgers com per a mercaderies al
corredor mediterrani. Per exemple no s'ha contemplat l'AVE entre Barcelona i
València o entre Almeria, Màlaga i Algesires. Tampoc s'ha apostat per la
millora ferroviària per a mercaderies.
Però no només la densitat de població i el
volum de desplaçaments turístics al costat de la ineficient infraestructura
ferroviària són les causes de la saturació a les autovies i autopistes
d'aquestes províncies, ja que també ho fa la ingent flota de camions que ha de
donar servei al frenètic trànsit de mercaderies a la zona, fonamentalment cap
al centre i nord d'Europa. En un pla més global, el centre econòmic del món
està virant a poc a poc cap a Àsia. Una de les conseqüències és que el flux de
mercaderies entre els països europeus i asiàtics no para de créixer. Els ports
d'Algesires, València, Barcelona i també Màlaga, en menor mesura, són les
portes d'entrada més directes en la gran autopista de mercaderies que formen
els grans vaixells portacontenidors que arriben a Europa després de travessar
el Canal de Suez. En aquest context va sorgir, a l'agost de 2004, FERRMED, un
projecte recolzat per totes les autoritats portuàries, per diversos col ·
lectius i les confederacions d'empresaris de totes les comunitats autònomes
mediterrànies (excepte l'andalusa). FERRMED és una associació sorgida des de
l'àmbit empresarial que reclama davant la Unió Europea i els seus estats
membres la necessitat de fomentar el transport de mercaderies per ferrocarril
en un eix a manera de columna vertebral que partint des d'Algesires i
connectant tots els ports mediterranis espanyols i francesos encreuament Europa
cap Copenhaguen i la Península Escandinava.
Per a més informació aconsello visitar la web http://www.wilson.cat/es/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada