Una de les preguntes sobre la independència de
Catalunya és en relació a quines serien les conseqüències econòmiques de tenir
un estat propi. A aquest tema la web http://wilson.cat/ca/, que recomano
llegir, ha dedicat uns interessants articles en els que
he basat aquest article.
El Col·lectiu Wilson pren el nom i s’inspira en el president
nord-americà i premi Nobel de la Pau Woodrow Wilson (1856-1924), qui, arran de
l’entrada dels Estats Units a la Primera Guerra Mundial, va dirigir les seves
energies a transformar l'ordre internacional per tal de fer-lo conforme "a
la raó i a la justícia i als interessos comuns de la humanitat" (Discurs
davant del Congrés nord-americà l’11 de febrer de 1918). Fidel a aquests
principis fonamentals, Wilson va proclamar que "Totes les aspiracions
nacionals han de ser respectades; avui en dia els pobles només poden ser
dominats i governats amb el seu consentiment. L'autodeterminació no és una
expressió qualsevol. És un principi imperatiu de l'acció política que, a partir
d'ara, cap estadista pot arriscar-se a ignorar".
Tot i que les potències aliades europees i
el propi Senat americà van frustrar en part el projecte de Wilson, el respecte
a l’exercici de l’autodeterminació va ser finalment recollit a la Carta
Fundacional de les Nacions Unides i ha estat reafirmat en diverses ocasions pel
Tribunal Internacional de Justícia. El Col·lectiu Wilson entén que contribuir a
la seva defensa i a la seva articulació pacífica i racional és una tasca
irrenunciable en aquests moments.
En realitat hauríem de comparar què passaria si Catalunya seguís amb
Espanya o si s'independitzés. I els dos escenaris estan plens d’incerteses. Els
beneficis de la separació a curt, mitjà i llarg termini seran positius o
negatius depenent de les institucions, lleis, regulacions i polítiques que els
governs institueixin un cop Catalunya tingui estat propi. De altre banda,
quedar-se pot tenir conseqüències desastroses si Espanya s’ensorra encara més
en la crisi financera o si el govern espanyol continua amb les polítiques de
redistribució entre les autonomies i d’inversions públiques que han acabat per
ofegar l’economia catalana. Un dels
aspectes que més incertesa crea és el que fa referència a si una Catalunya
independent seguiria formant part d’Europa. Una part important de la incertesa
ha estat provocada per la reacció de les autoritats espanyoles, que han anunciat
que, en cas que Catalunya decidís separar-se d’Espanya, seria expulsada. Tot
això, afegeixen, comportaria la ruïna per a Catalunya. Ens diuen que l’expulsió
d’Europa seria immediata i que la readmissió requeriria la unanimitat de tots
els membres de la Unió. Implícita hi ha l’amenaça que Espanya votaria que no.
Com que amb un sol vot en contra n’hi ha prou perquè un país no entri, diuen,
Catalunya quedaria fora d’Europa durant generacions. Totes aquestes amenaces
tenen l'objectiu de atemorir els ciutadans. Els membres del Col·lectiu Wilson han
decidit analitzar la possibilitat de que Catalunya pugui quedar fora de la Unió
Europea. Malgrat que no hi hagut mai a la història de la Unió un procés
similar, és possible fer una anàlisi de la situació, arribant a la conclusió de
que els escenaris catastròfics són falsos. En realitat Europa la conformen una
multitud de tractats, grups i institucions. Hi ha el Consell d’Europa, la Unió
Europea, l’Eurozona, l’Espai Econòmic Europeu, l’Acord Europeu de Lliure Comerç
(AELC o EFTA) i l’espai Schengen. Els diferents grups, acords i espais
representen compromisos sobre diferents aspectes econòmics i polítics. La Unió
Europea, per la seva banda, és una associació d’estats amb un mercat únic
integrat i, alhora, amb institucions polítiques comunes. Però, un cop més,
aquesta és una de les múltiples solucions que es fan servir a Europa per
assegurar la integració econòmica a nivell continental.
L' Associació Europea de Lliure Canvi (AELC) o Acord Europeu de Lliure Comerç (també
coneguda per les sigles en anglès EFTA - European Free Trade Association)
és un bloc comercial
creat el 4 gener de 1960
per la Convenció
d'Estocolm com a alternativa a la Comunitat
Econòmica Europea (1957) i pels països Àustria , Dinamarca , Gran Bretanya , Noruega , Portugal , Suècia i Suïssa . Va entrar en
vigor al juny de 1960
. En 1961 va entrar Finlàndia , en 1970
Islàndia i en 1991
Liechtenstein .
La AELC agrupa els països que van preferir no ingressar a la Unió Europea . El seu objectiu consisteix a
afavorir l'expansió econòmica i l'estabilitat financera de tots els seus
membres. Després de l'abandó de l'AELC i entrada a la CEE
de Gran Bretanya i
Dinamarca en 1973
, Portugal en 1986
, Àustria , Suècia i Finlàndia en 1995
, el paper de l'AELC ha disminuït notablement. Romanen dos països alpins: Liechtenstein i Suïssa
, els quals són paradisos fiscals, i dos països nòrdics, Noruega i Islàndia , encara que aquest últim ha iniciat
els tràmits per adherir a la UE
, pel que és probable que en els propers anys deixi de ser membre d'aquesta
organització. L'AELC té les següents institucions: La secretaria que té la seu
a Ginebra; El Tribunal de l'AELC;
El Consell de l'AELC; L'Autoritat de la Vigilància de l'AELC. La reacció
britànica davant la creació de la CEE passaria de ser indiferent a hostil per
causa de la seva oposició a les estructures federals i la necessitat de
defensar la Commonwealth, que
es trobava en un període crític.
El Regne Unit va
aconseguir reunir al llarg de 1959 a diversos països (entre ells alguns
limítrofs a la CEE) i decideixen crear l'Associació Europea de Lliure Canvi.El
4 de gener de 1960 es va rubricar al saló Daurat del Palau del Príncep d'Estocolm el Tractat de l'Associació Europea de Lliure
Canvi, el seu document fundacional. Aquest, establia l'eliminació progressiva
dels drets de duana que fa als productes industrials, però no afectava ni als
productes agrícoles ni als del mar. L'única diferència primigènia entre la CEE
i l'AELC era la tarifa duanera exterior comuna, i per tant cada membre
d'aquesta última quedava lliure d'establir drets duaners davant de tercers
països. Malgrat aquesta modèstia de mitjans i de propòsits, els resultats van
ser excel·lents, ja que es va aconseguir un augment del comerç exterior entre
els seus membres de 3522 a 8172 milions de dòlars entre 1959 i 1967. Però és,
al cap ia la fi, inferior si es compara amb l'augment que es va produir a la
CEE. El fracàs de l'AELC es va produir com a conseqüència de l'adhesió de Dinamarca i Regne Unit a les Comunitats Europees
. Per aquesta raó la majoria dels països integrants van desmantellar la seva
protecció duanera preparant-se per a poder adherir-se o associar-se a la CEE,
disminuint els ingressos i la importància de l'AELC. Quedant en l'actualitat
només 4 membres: Islàndia , Suïssa
, Noruega i Liechtenstein.
Els diferents països d’Europa formen part de diferents grups. Espanya, per
exemple, forma part de la Unió Europea, l’Eurozona i el Consell. Suïssa forma
part de l’EFTA i de l’espai Schengen, però no pas de l’eurozona ni de la Unió
Europea. El Regne Unit forma part de la Unió Europea però no de l’Eurozona ni
de l’espai Schengen. Quan diuen que vetaran la nostra incorporació a Europa, a
què es refereixen? És de suposar que
l’amenaça fa referència a la Unió Europea, tot i que els tractats de la UE no
diuen res sobre el procés d’adherir membres que s’independitzen de països que
ja són membres. Però imaginem que, en cas d’independència, Catalunya deixa de
formar part de la Unió Europea. Voldria dir això que s’erigirien fronteres
entre Catalunya i la resta de la UE? Voldria dir que els catalans deixaríem de
poder viatjar sense passaport per Europa, que les nostres mercaderies haurien
de pagar aranzels a l’hora d’exportar-les a la UE, i que els capitals deixarien
de poder circular entre Catalunya i la resta de la UE? I voldria dir això que
per tornar a ingressar i tornar a gaudir de tots aquests drets i llibertats de
circulació, hauríem d’esperar que Espanya deixés de vetar la nostra
incorporació a la UE? La celebració d’un referèndum no conduiria a l’exclusió
de la UE. Aquesta darrera tindria lloc, en tot cas, amb una declaració formal i
pública d’independència. Per tant, un cop cel·lebrada la consulta, i si guanyes
el SI, res no podria impedir un procés de negociació dins de la UE sobre la
situació tant de Catalunya com d’Espanya en relació a la UE.
En cas de ser obligats a sortir de la UE, és cert que es requeriria el vot
d’Espanya perquè Catalunya fos readmesa. El .3 creu que la capacitat
d’Espanya d’exercir aquest veto dependrà molt de si està intervinguda
econòmicament. I, arribat el moment, a Espanya no li interessaria fer-ho, ja
que per exportar a Europa han de passar per Catalunya i voldran que Catalunya
assumeixi una part proporcional del deute de l’administració central espanyola.
Però imaginem que Espanya decideix castigar Catalunya i veta qualsevol intent
català de reingressar a la UE Els
tractats de la UE exigeixen utilitzar el principi d’unanimitat per aprovar
l’entrada de nous membres i per fer
acords que estableixen institucions comunes entre la UE i els altres països
signataris de l’acord. Ara bé, per seguir al mercat únic i mantenir la lliure
circulació de mercaderies, és a dir, per no pagar aranzels, Catalunya no
necessitaria formar part de la UE. Només hauria de signar acords bilaterals com
els que té Suïssa. I els tractats diuen que els acords bilaterals sense
institucions comunes no exigeixen unanimitat, sinó una majoria qualificada.
Aquest acord, per tant, Espanya no el podria vetar de manera unilateral. La UE
tindria el màxim interès a signar aquest acord bilateral amb Catalunya. A
Catalunya hi ha importants empreses europees que es veurien ostensiblement
perjudicades per la introducció de les barreres comercials amb les que amenacen
les autoritats espanyoles. És evident que és de l’interès de tota la UE, Espanya
inclosa, que tot segueixi com està. Donat el fet que Catalunya, com a membre
que és de la Unió, satisfarà tots els requisits en matèria de regulació,
institucions i altres exigits per la UE, aquest acord bilateral es preveuria
d’efecte immediat.
El fet que un país sigui independent significa que aquest país té la
possibilitat d’utilitzar la seva pròpia moneda. Però això no vol dir que tingui
l’obligació de fer-ho. De fet, el món està ple de països que empren les monedes
de altres paises. Equador, Panamà i les Bahames, entre molts d’altres països,
fan servir el dòlar nord-americà sense que els Estats Units ho puguin impedir.
A Europa, Andorra, Mònaco i Montenegro són exemple de països que utilitzen
l’euro sense formar part ni de l’Eurozona ni de la UE. Com que no hi ha manera
d’evitar que un país utilitzi la moneda que més li convingui, les amenaces que
Catalunya serà expulsada de l’euro no tenen cap mena de sentit. Catalunya
podria fer el mateix sense haver de demanar permís a la Unió o al Banc Central
Europeu. Òbviament, aquesta seria una situació transitòria fins que el sentit
comú portés a la plena integració, amb la possibilitat d’estar representats a
les institucions de l’eurosistema i de participar en les seves decisions. L' euro ( € ) és la moneda
usada per les institucions de la Unió Europea així com la moneda oficial de 21 països entre ells 17
dels 28 estats
membres de la Unió Europea (UE) coneguts col lectivament
com la eurozona. Els 4 restants corresponen a microestats
europeus que tenen acords amb la UE, que són: Ciutat del Vaticà,
Mònaco, San Marino i Andorra. També és oficial en alguns
territoris fora de Europa com les bases britàniques de Akrotiri i Dhekelia
i alguns territoris francesos com la Illa Clipperton , Sant Pere i
Miquelon i les Terres
Australs i Antàrtiques Franceses. A més, l'euro ha estat adoptat de
manera unilateral per Montenegro i Kosovo . Per tant, l'euro és d'ús diari per part d'uns
332 milions d'europeus. Més de 175 milions de persones arreu del món fan servir
monedes fixades a l'euro, incloent més de 150 milions d'africans. 11 països de
la Unió Europea no han adoptat la moneda única: Bulgària , Croàcia , Dinamarca , Letònia (l'adoptarà el 2014), Lituània , Hongria , Polònia , República Txeca , Regne Unit , Romania i Suècia.
Els departaments
d'ultramar francesos de Guaiana Francesa, Guadalupe,
Martinica i Reunió
són part integral de França i de la Unió Europea, per la que es troben inclosos
en la eurozona. Els microestats d' Mònaco, San Marino i el Vaticà usen l'euro i encunyen les seves
pròpies monedes en virtut d'acords signats amb membres de la Unió Europea (Itàlia en el cas de San Marino i el Vaticà, França en el cas de Mònaco) en nom de la Comunitat Europea . Andorra va signar un acord monetari amb la UE el 30 de juny de 2011, el qual va entrar
en vigor l'1 d'abril de 2012, però no encunyarà moneda fins l'1 de
gener de 2014. Montenegro i Kosovo també usen l'euro, sense entrar en cap acord
legal amb la Unió Europea, en
substitució del marc alemany que
usaven amb anterioritat. Mayotte està previst
que s'integri a la Unió Europea
així com a l'eurozona el 2014. Fins llavors, utilitza l'euro en virtut d'un
acord amb la Unió Europea. Sant Pere i
Miquelon i Sant Bartomeu
també usen l'euro en virtut de diferents acords amb la Unió Europea , encara que no estan
autoritzats a encunyar les seves pròpies monedes. Les bases sobiranes de
Akrotiri i Dhekelia , un territori britànic d'ultramar a la illa de Xipre, tenien com a moneda oficial
la lliura xipriota
abans de l'ingrés de Xipre a la eurozona el 2008. No estan autoritzades a
encunyar les seves pròpies monedes. Sant Martí
i les Terres
Australs i Antàrtiques Franceses el fan servir sense tenir cap
acord. Moltes de les monedes d'altres països que estaven lligades a les monedes
europees que van desaparèixer en crear-se l'euro, van passar a estar lligades a
l'euro. En concret, el marc convertible
i el lev búlgar estaven lligats al marc alemany, el escut capverdià estava lligat al escut portuguès,
el franc comorano,
el franc CFA
de l'Àfrica Central, el franc CFA i el franc CFP estaven lligat al franc francès. Totes aquestes monedes estan
ara lligades a l'euro. La corona danesa ,
el lats letó i la litas lituana es troben lligades a l'euro
dins del mecanismo de
tipus de canvi europeu. A més, el dobra santotomense
i el dirham marroquí
també estan lligats a l'euro. El ruble bielorús està vinculat a una cistella
de monedes formada per l'euro i altres monedes. D'altra banda, en Zimbabwe , l'euro és usat al costat
d'altres monedes des de la desaparició del dòlar zimbabuès
.
L'euro és àmpliament acceptat en Cap Verd . Al novembre de 2004, durant una
reunió a Portugal , el primer ministre d' Cap Verd va considerar formalment acceptar
l'euro com una de les monedes del país. També Timor Oriental va continuar usant l'escut
portuguès com a moneda de curs legal a 1999
, quan l'escut ja tenia un tipus de canvi irrevocable respecte a l'euro. No
obstant això, el dòlar
nord-americà va ser més tard introduït com l'única moneda de curs
legal. Per tant, dins de la UE 4 països tenen monedes vinculades a
l'euro: 3 a través del mecanisme de
tipus de canvi europeu (Dinamarca , Letònia (adoptarà l'euro el 2014) i Lituània) i 1 sense pertànyer a ell (Bulgària), mentre que fora de la UE un total de 22 països i territoris tenen
monedes vinculades a l'euro: 15 països d'Àfrica continental ( Camerun , Txad
, Gabon , Guinea Equatorial , la República
Centreafricana , la República del Congo
, Benín , Burkina Faso , Costa d'Ivori , Guinea Bisau , Mali , Níger , Senegal , Togo
i Marroc ), 3 països de l'Àfrica insular ( Cap Verd , Comores i Sant Vaig
prendre i Príncep ), 1 país dels Balcans ( Bòsnia i
Hercegovina ) i 3 territoris francesos del Pacífic ( Nova Caledònia , Polinèsia Francesa
i Wallis i Futuna ). El 1998, Cuba
va anunciar que reemplaçaria el dòlar
nord-americà per l'euro com la seva moneda oficial als efectes del
comerç internacional. Des de desembre de 2002, Corea del Nord va fer el mateix. Des de
llavors l'euro també ha reemplaçat al dòlar en gran part del mercat negre i en locals on el dòlar
s'usava prèviament. El 2006, Síria va fer el mateix.
Igualment Xina i Rússia
han transferit gran part de les seves reserves de divises del dòlar a l'euro.
Suècia no té una sortida
formal de la unió monetària (la tercera etapa de la UEM
) i per tant ha de, almenys en teoria, adoptar l'euro en algun moment. No
obstant això, el 14 setembre de 2003
, un referèndum intern sobre la seva adopció la va rebutjar. El govern suec ha
argumentat que tal línia d'acció és possible a causa que un dels requisits per
formar part de la eurozona consisteix a
haver pertangut prèviament durant dos anys al ERM.
Triant simplement quedar fora del mecanisme del tipus de canvi, el govern suec
té una sortida formal de l'adopció de l'euro. Els grans partits suecs segueixen
creient que l'adopció de l'euro seria d'interès per a la nació. El Regne Unit no té plans actualment per
adoptar l'euro. Euroescépticos
britànics creuen que una única moneda és merament un
pas per a la formació d'un superestat europeu unificat i que suprimir la
capacitat britànica de determinar les seves pròpies
taxes d'interès tindria efectes dramàtics en la seva economia . L'opinió contrària és que a
causa de que les exportacions intraeuropees representen el 60% del total de les
britàniques, es redueix el risc produït per les taxes de canvi . Un interessant paral lelisme
poden ser les discussions del segle XIX
concernents al fet que el Regne Unit s'unís
a la Unió Monetària
Llatina . El govern britànic ha establert cinc proves econòmiques
que han de ser passades abans que pugui recomanar l'adopció de l'euro. Va
assessorar aquestes proves a l'octubre de 1997
i juny de 2003 i va decidir en ambdues ocasions que
no totes havien estat aprovades. Els 3 principals partits polítics britànics han promès convocar un referèndum
abans d'unir-se a l'euro i les enquestes mostren contínuament una oposició a
unir-se al mateix per part de la majoria del poble.
Dinamarca va negociar
un nombre de clàusules de sortida del Tractat de la
Unió Europea després que fos rebutjat en un primer referèndum (a
saber, Dinamarca va obtenir una sortida de defensa
conjunta, moneda comuna, cooperació judicial i ciutadania europea ). El tractat modificat va ser
acceptat en un altre referèndum un any després del primer. En 2000
, un altre referèndum va ser dut a terme en Dinamarca sobre l'euro, una vegada més, la
població va decidir de moment romandre fora de la eurozona . No obstant això, polítics
danesos han suggerit que pot reobrir el debat sobre l'abolició de les quatre
clàusules de sortida en els propers anys. A més, Dinamarca ha lligat la seva corona a l'euro, cosa que Suècia no ha fet. Els 10 membres que es van adherir a 2004
a la UE tenen com a requeriment, pels tractats que els van
permetre ingressar, acabar adoptant l'euro en un futur. Eslovènia , Xipre
, Malta , Eslovàquia i Estònia l'han adoptat, mentre que Letònia i Lituània es s'han unit a Dinamarca en el Mecanisme de
tipus de canvi (MTC) (o ERM per les sigles en anglès). Es van
establir unes dates en que aquests estats havien d'anar complint la tercera
etapa de la Unió econòmica i monetària de la UE
( UEM
). Els nous estats que s'han anat incorporant a la Unió Europea des 2004
també estan obligats a adoptar l'euro en el futur. Per tant, Romania i Bulgària , que van ingressar a la Unió Europea en 2007
, hauran adoptar-lo. Croàcia , que va
ingressar a la UE el juliol 1 de 2013
, també.
Si Catalunya volgués adherir-se a l'espai Schengen sense
ser part de la UE, hauria de signar un acord d'associació tal com va fer
Suïssa. L'Acord de Schengen és un acord
pel qual diversos països d'Europa han suprimit els controls a les fronteres
interiors (entre aquests països) i han traslladat aquests controls a les
fronteres exteriors (amb països tercers). L'acord, signat a la ciutat luxemburguesa de Schengen
en 1985 i en vigor des 1995
, estableix un espai comú, anomenat espai de Schengen,
pel qual pot circular lliurement tota persona que hagi entrat regularment per
una frontera exterior o resideixi un dels països que apliquen el Conveni. En
total, els països que formen part de l'espai de Schengen són Txeca , Suècia i Suïssa. Hi ha excepcions
perquè alguns països no estaven d'acord en tots punts. Per exemple, Regne Unit i Irlanda no formen part de Schengen però
participen en la cooperació policial i judicial i en la lluita contra
estupefaents. Altres com Bulgària , Romania i Xipre
no van poder adherir perquè no complien amb els requisits de seguretat
establerts. Islàndia , Liechtenstein , Noruega i Suïssa
, que no són membres de la UE , van arribar a un acord per formar part
de la zona Schengen. Croàcia , últim país a
incorporar-se a la UE, vol integrar-se en 2015. Ara bé, en ser un acord d'associació,
requeriria unanimitat al Consell i, per tant, podria ser vetat per Espanya. Dit
això, si bé Espanya podria vetar l'accés de Catalunya a l'espai Schengen, els
catalans hi tindrien accés en la seva condició de ciutadans espanyols, ja que
l'article 11.2 de la constitució espanyola diu que cap ciutadà espanyol pot ser
privat de la seva nacionalitat. Per tant, com que el govern espanyol no podria
treure la nacionalitat espanyola als ciutadans de Catalunya, aquests podran
viatjar des de Catalunya a qualsevol país de l’espai Schengen amb tota llibertat i per fer-ho, n'hi haurà
prou amb conservar la nacionalitat espanyola (juntament amb la catalana) i dur
el passaport o el DNI espanyol a l’hora de creuar la frontera. En aquest sentit
es donaria la paradoxa que qui garanteix la lliure circulació dels ciutadans de
Catalunya per tot Europa seria la mateixa constitució espanyola.
En el Col·lectiu Wilson pensen que, si arriba el dia, les autoritats
espanyoles no posaran entrebancs perquè Catalunya segueixi formant part de la
Unió Europea. I ho faran per interessos econòmics: a Espanya no li interessa
tenir una relació dolenta amb el país que ha de travessar quasi inexorablement
quan vulgui exportar a Europa, i a Espanya li interessa negociar amb Catalunya
perquè aquesta assumeixi una part proporcional del deute públic. Ara bé, si fan
efectives les seves amenaces, Espanya possiblement podria impedir que Catalunya
torni a formar part de la UE. Però Espanya no podrà vetar que Catalunya signi
acords bilaterals de lliure comerç amb la UE per tal de formar part del mercat
únic des del primer dia ja que, per signar aquests acords bilaterals, no cal la
unanimitat, sinó la majoria qualificada. Tampoc podrà evitar que els ciutadans
de Catalunya circulin lliurement per l’espai Schengen o que les empreses i els
ciutadans catalans utilitzin l’euro com a mitjà de pagament. Si els dirigents
de Catalunya ho fan bé, els ciutadans i les empreses catalanes seguiran gaudint
de lliure circulació de mercaderies i de treballadors, de prestació de serveis
i de circulació de capitals. Exactament les mateixes llibertats de circulació
que tenim ara mateix i que han permès Suïssa ser un dels països més rics i
competitius del món. Catalunya, doncs, seguiria sent part d’Europa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada